Achter de geraniums?

Achter de geraniums?

 

Ik las laatst een zin bij een opmerking op Facebook. ‘Wel pensionado maar nog niet achter de geraniums?’ Dat sprak mij erg aan want dat geldt ook voor mij. De laatste maanden was het heel gemakkelijk om achter de geraniums te gaan zitten, dat is niet gebeurd. Veel gewandeld, gefietst en gegolfd maar ook veel contact gehad met verschillende scholen over de Gezonde School aanpak. Scholen die ondanks dat zij vele zorgen aan hun hoofd hadden, door gingen met na te denken over de gezondheid van hun leerlingen (zeer actueel in deze tijd).

Dit doet de school aan de hand van 4 pijlers: educatie, omgeving, signalering en beleid. Verschillende leefstijlthema’s kwamen langs in het Voortgezet Onderwijs zoals Gezonde Voeding, Mediawijsheid, Bewegen en Sport maar ook Genotmiddelen of Gezonde relaties en seksualiteit. Wat is de eerste stap die gezet wordt naar een Gezonde School? En wie zet die eerste stap? De beginsituatie van iedere school wisselt. Een enthousiaste docent, een goedkeuring voor ondersteuningsronde 2020-2021, een signaal van bijvoorbeeld een collectief probleem. Wij noemen dit  ‘op maat’ werken naar een Gezonde School.

Ik ben trots op de scholen die ondanks de corona-tijd heel goed en enthousiast gewerkt hebben  om een gezondheidsthema op een structurele en integrale wijze in te bedden. Ik heb deze scholen mogen begeleiden door advies en ondersteuning aan te bieden. De GGD Amsterdam heeft mij hier een half jaar geleden voor gevraagd en ik hoop dat dit nog even door kan gaan. Ik hoor van de scholen terug dat ik veel energie geef. Ikzelf krijg daar ook weer energie van.

Dus nee: nog niet achter de geraniums!

foto geraniums foto geraniums